Girona, Ciutat Educadora?

Aquesta setmana celebrem a Girona la 4a setmana de la Ciutat Educadora. Una setmana farcida d’actes que giren al voltant del lema “Escoltar la ciutat per transformar-la”.

No podem estar més d’acord amb el lema. Evidentment l’educació ha de ser una de les principals, potser fins i tot la principal, preocupació de tota ciutat. Hi ha en joc, en definitiva, el futur. Ara bé, el que no compartim en aquestes jornades és el seu format. La ciutat educadora és aquella que pensa que l’educació és el principal motor de canvi social, que fomenta de la cohesió social i que és la principal mesura de prevenció i resolució de conflictes, i que per tant tots els dies de l’any i a totes hores cal pensar en mesures educatives. Sobretot aquestes iniciatives i mesures cal aplicar-les no únicament en els espais d’educació formal -les escoles i instituts- sinó en tots els espais de la ciutat, en places i carrers, i en les entitats de lleure, esportives, i a totes les franges d’edat.

Per tant, el primer que ens hauríem de replantejar com a ciutat educadora és el mateix concepte d’educació, ara molt lligada a aspectes d’educació formal, i pensar en una mirada molt més oberta: l’educació es produeix a totes hores i a tots els llocs.

Si analitzem els actes, alguns dels quals molt interessants i recomanables, trobem a faltar aquesta mirada educativa més àmplia. Com per exemple el paper de les entitats esportives, entitats de lleure, l’educació dels adults, és a dir, amb una mirada lligada a l’educació 360 o l’educació en totes les franges d’edat .

Es tracta d’una problemàtica que ens trobem sovint amb l’actual govern de la ciutat, que es limita a potenciar una setmana Educadora en aquest cas, o de la Mobilitat fa uns mesos, amb petits actes però mai les acompanya de polítiques concretes i valentes que permetin arribar a uns objectius ambiciosos. Maquillatge per la manca de mirada llarga.

És per això que reclamem repensar el format. Cada setmana de l’any caldria que fos la setmana de la ciutat educadora. Perquè els reptes educatius no es resolen en set dies i amb unes quantes activitats. Potenciar espais com el Consell Municipal d’Educació amb noves mirades cap a l’educació d’adults, educació musical i artística i educació en el lleure podria ser una de les iniciatives a explorar. En aquesta línia anava anava les nostres mocions, aprovadesal ple, per fer de Girona una ciutat autènticament educadora (també des del feminisme). Continuarem construint alternatives al model del qui dia passa any empeny i oferint una visió més global a un repte tan cabdal com és el de l’educació.